8-weekse stress reductie training
De Mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag. In de training wordt er geoefend met diverse meditatie technieken zoals de bodyscan (dat is een liggende of zittende aandachtsoefening waarbij u met aandacht bij uw lichaam leert zijn), zitmeditatie, loopmeditatie, eenvoudige en lichte yoga-oefeningen.

Na de diverse meditaties is er altijd gelegenheid voor het uitwisselen van persoonlijke ervaringen naar aanleiding van de oefeningen.
Deze training is geen praatgroep. U deelt alleen datgene wat prettig voor u voelt en ook indien bepaalde oefeningen door lichamelijke beperkingen niet haalbaar zijn is het niet verplicht om de oefeningen te doen.
Mindfulness gaat immers ook over het verkennen van de eigen grenzen en bewust ervan zijn om niet over de eigen grenzen te gaan.

In de training wordt bewuster stilgestaan bij de ervaringen van het moment. Vaak veroordelen we onze situatie. Dit kan dan nog meer stress opleveren. Door het oefenen met bepaalde technieken die tijdens de training aan bod komen kan er ruimte ontstaan om bewuste keuzes te maken. Hierdoor kan men zich weerbaarder maken tegen de ups en downs van het leven waardoor het stress niveau verlaagd kan worden.

Naast de gezamenlijke groepssessies wordt van de deelnemers verwacht thuis verder te oefenen met de meditatie en yoga oefeningen. Hiervoor zullen linken naar geluidsbestanden gegeven worden via de mail.

Deze training is niet geschikt voor mensen met zware depressieve klachten.